STUDIONS KLASSER


Prova-på-veckor v. 2 och v.3

För 400 kr får du prova på att träna olika klasser under en vecka. Väljer du sedan att teckna medlemskap eller köpa en kurs drar vi av dessa 400 kr på ditt medlemskapspris eller kurspris.

Välkommen!

ÅRETS TERMINSTIDER

Höstterminen 2018

Måndag v. 34 och slutar söndag v. 51 

Uppehåll på alla klasser v. 44

Vårterminen 2018

Måndag v. 2 och slutar torsdag v. 25

Uppehåll v.9 (sportlov) och v. 16 (påsklov)

Sommarkort

v. 26-27 och v. 32-33

Blå klasser - kondition och styrka


Soma Move

Instruktör: Eleonor Dalhäll

Denna träningsform ger dig all träning du behöver såsom kondition, styrka, spänst, balans, rörlighet och koordination samtidigt.
Vi jobbar med kroppen som en enhet och vi strävar efter att mjuka upp och skapa en förlängning.

Kropp och sinne flyter samman med andningen och närvaro. SOMA MOVE är en holistisk rörelseform som bygger på att göra effektiva, flödande rörelser för en naturlig vältränad kropp. Vi eftersträvar att följa det naturliga i en rörelse. Det är en gruppträningsform då vi gärna tränar i mindre grupper, samtidigt som varje rörelse görs helt individuellt i egen rytm, egen kraft och eget fokus med hjälp av ledarens instruktioner. Därför passar den alla, nybörjare som de som tränar mycket.

Hur stor din biceps är eller hur många rutor du har på magen säger inte hur stark du är. Din viktigaste styrka är när du blir medveten om din kropp både dess svagheter och styrkor. Även hur olika sidorna är. Härifrån kan vi bli starka.

Denna klass är atletisk, svettig och fysiskt ansträngande samtidigt som vi vill skapa en mjukhet och ett rytmiskt flöde.

Core/Inre Styrka

Instruktör: Eleonor Dalhäll

En kraftfull men ändå lugn klass där yin och yang möts. Vi tränar skärpa och spänst. Vi använder oss av kraft med inspiration från kampsporten. Vi fokuserar på att hitta kroppens mitt och lär oss att driva rörelsen med hjälp av höften och vårt energicentrum. För att vara stark behöver du kunna jobba som en enhet. Vi tränar på att vara där kroppen är. Denna klass fokuserar på balans, inre corestabilitet och rörlighet. Vi jobbar i olika flöden med fokus på de olika delarna. Vi vill vara starka inifrån och ut. Vi fokuserar mycket på vår inre corestabilitet genom olika rörelser där även stabilitet och balans utmanas. Vi kommer att utmana vår styrka och kroppskontroll.

"Greatness lies not in being strong but in the right use of strength" / Anonym

Löpfys

Instruktör: Eleonor Dalhäll

Löpning är en enormt krävande sport och påfrestning på kroppen. Under denna klass tränar vi upp styrka, rörlighet, spänst och kondition för alla löprelaterade muskler, senor och ligament.

Styrketräning där det ingår både rörlighet, balans och styrka med spänstinslag är superviktigt för dig som löptränar. Det hjälper dig att stärka kroppen och därmed hålla dig skadefri. I denna klass fokuserar vi på att stärka upp de delar du behöver för att bli en starkare, effektivare och mer uthållig löpare såsom fötter, vader, baksida och framsida lår, säte, höft och mage.

En god löpteknik kräver att du är medveten kring din kropps styrkor men även svagheter. Den kräver att du har god muskelstyrka, stabilitet, rörlighet, balans och är plyometriskt stark.

FES -Funktionalitet, Explosivitet och Styrka

Instruktör: Lia Uppfeldt och Eleonor Dalhäll

En klass där vi tränar funktionalitet, explosivitet och utmanar kroppens styrka. Detta i form av cirkelträning, stationsbaserat eller liknande. Varje person har möjlighet att träna utifrån sina egna förutsättningar. 

Soma Move för ungdomar 12 -15 år

Startar våren 2019

Röda klasser - Yin och Meditation


Yin Yoga

Instruktör: Linda Bryme och Mirja Blomqvist

En återhämtande yoga som handlar om att släppa taget för att stilla kropp och själ. En motvikt till andra yang-baserade, fysiskt krävande yogaformer. I yinyoga sitter eller ligger deltagarna i passiva positioner i 3-5 minuter med en mjuk stretch. Yinyogan arbetar med kroppens bindväv snarare än muskler. Fokus ligger på höfter och ländrygg som är rika på bindväv och som lagrar både fysiska och mentala spänningar. Samtidigt som kroppen slappnar av praktiseras medveten närvaro med alla sinnen.

Kundaliniyoga

Instruktör: Anna Vallstedt Haeger

En dynamisk och kraftfull form av yoga där stort fokus läggs på en medveten andning. Klassen erbjuder enkla redskap för att skapa flöde, balans och harmoni i kropp och sinne. Fokus ligger mer på uthållighet, kraft och andningstekniker än på avancerade kroppsställningar. Kundaliniyoga passar de allra flesta och du utför övningarna utifrån din förmåga och dagsform.

Varje pass är designat för att uppnå ett specifikt syfte (t ex för att stärka immunförsvaret, öka energi och vitalitet, bekämpa negativitet, stärka ryggen) och vi använder oss av enkla men kraftfulla rörelser, aktiv avslappning, andningsövningar och meditation. I en tid av oändligt informationsflöde och möjligheter hjälper yogan oss att landa i nuet och hantera utmaningar med en större klarhet och balans.

"If you can control your breath you can control your mood" Yogi Bhajan (som introducerade kundaliniyoga, till västvärlden under 1970-talet). Kundaliniyogan finns möjlighet att gå halv termin, hel termin eller fyra tillfällen. Se nedan.


FredagsFlow - dansmeditation

Instruktör: Hellen Lindberg

Start våren 2019

Gröna klasser - Yoga, balans & dynamisk rörlighet


Global Yoga

Instruktör: Mirja Blomqvist

En flödande, dynamisk form av yoga som har sitt ursprung i hathayogan. Svenska Johanna Andersson har använt österländska och västerländska principer och skapat en individanpassad yoga där fysiska utmaningar blandas med mentala intentioner.

Yoga för löpare

Instruktör: Linda Bryme

Vinyasa

Instruktör: Linda Bryme

En flödande klass som sekvenseras runt ett tema. Klassen startar med en intention och pranayama, innan vi tar oss in vår vinyasa och en lekfull peakpostion. Lite lugnare asanas för att komma ner i varv innan vi avslutar i välgörande savasana och en dedikation. Rörelser, andetag, musik, dofter - allt sammankopplat för att vara i nuet!

Organic Bodywork

Instruktör: Eleonor Dalhäll

Målet är att bli längre och rakare i ryggen, mer öppen i bröstet och stark i ben och core. Samtidigt ska vi skapa en kroppskontroll och smidighet i våra kroppar. Vi vill skapa en god hållning och en god stabilitet. Vi jobbar med andningen i rörelsen och förbättrar därmed vår cirkulation. Organic bodywork är lika viktig för den tränade som den icketränare. 

Barnyoga 6 -8 år

Instruktör: Mirja Blomqvist

Ungdomsyoga

Instruktör: Mirja Blomqvist

Perfekt komplement till all annan fysisk träning som våra barn och ungdomar utövar. Med yogans verktyg; filosofi, andning, meditation, asanas (rörelser) och avslappning får ungdomar här en chans att bara få vara sig själva så som de är, utan omvärldens krav, sociala medier och utan mobiltelefon. Ett större lugn och självkänsla följer dem när de lämnar studion.



Svarta klasser - Fristående kurser


Funktionell styrka mamma-baby

Instruktör: Linda Bryme

I en grupp om max 8 personer tränar vi styrka och kondition med träningsredskap och egen kroppsvikt som motstånd. Träningen skiljer sig från vanlig gruppträning i och med begränsat antal deltagare. Det ger mig som tränare chans att komma med feedback på just ditt utförande av övningarna - det blir personlig träning i grupp. Du tränar alltid efter din egen förmåga och dagsform.

Efter en graviditet och förlossning förändras din kropp. Det är viktigt att bygga upp den från grunden, inifrån och ut, för att du ska orka med vardagen och kunna komma tillbaka till vanlig träning. Det är aldrig för sent att börja träna även om du inte är nybliven mamma.

Är du nybliven mamma är det önskvärt att du har varit på efterkontroll hos din barnmorska och det bör ha gått minst sex veckor efter förlossningen innan du startar träningen. Din bebis är naturligtvis välkommen att vara med under träningen. Ur säkerhetssynpunkt går det dock inte att äldre syskon som kan gå och springa är med.

Vid första tillfället görs en så kallad MammaMage-konsultation, en mätning av eventuell magmuskeldelning, s k diastas. Läs mer om vad mammamage är här.

1595:- 8 tillfällen a 55min